Skip to main content

Санаж явах үлгэр

 Нэгэн хүн зэрлэг араатанд хөөгдөн идүүлчих шахан зугатаж яваад эгц цавчим хясааны ирмэгт тулж ирэв. Хясааны доор амгалан тайван нуга харагдана. Хясааны ирмэг хавиас нэг ороонго ургамал урган тэртээ доор нуга хүртэл унжсан байх юм гэнэ. Нөгөө хүн нугад хүрэх юм байнаа гээд ороонгоос зүүгдэн доошилж эхлэв. Хөөж явсан араатан ирмэгт тулаад яаж ч чадалгүй эргэв. Жаал тайвширсан нөгөө хүн ийш тийш хартал хясааны элгэнд ургасан жимсний бутыг олж харлаа. Ув улаахан жимс “Надад хүрч чадах уу?” гэсэн шиг бөнжийж харагдана. Хүний шунал нь хөдлөн гараа хичнээн сунгавч хүрэхгүйд зуурч байгаа ороонгоо савлан жимс рүү хүрэхийг хичээв. Хаанаас ч юм хар цагаан хоёр хулгана гарч ирээд нөгөө ороонгыг мэрж эхлэв. Хүн нь хулганыг ч анзаарахгүй, амгалан нугад хүрэх зорилгоо ч мартан жимс рүү ороонгоо савчуулан зүтгэсээр, ороонго нарийсан тасрах дөхсөөр дөхсөөр /ойртсоор/ байв. Ширхэг жимсний төлөө зорилгоо ч мартан тэмүүлэх хөөрхий тэр хүний бяц үсрэхийг хэн харж зүрхлэхэв...Хүн нь чөлөө учралын энэхэн хугацаанд ... ийн боломжоо алдсан нь харамсалтай. Ороонго нь гэгээрэлд хүрэх завшаан шүү. Түүнийг бушуу ашиглахгүй бол өдөр, шөнө хоёр /хоёр хулгана/-оор үргэлж нарийсч байдаг. Үхэл, мөнх бусыг ухаараагүй хүн л ширхэг жимсний төлөө энэ насаа ийм хялбархнаар үрдэг гэнэм.

Буддагийн халаасан дахь очир
Будда эрдэнэсийн худалдаачнаас асар том очир авахыг харсан хармааны хулгайч түүнийг дагаж гэнэ. Будда Мадрас хүрэх тийз авч. Хулгайч ч тэгж. Яг хажууд нь сууж. Нэгэн зогсоол дээр Буддаг гарах хооронд нь хулгайч авч яваа бүх юмыг нь хуу нэгжив. Очир байдаггүй. “Аан, өмсч яваа ...” гэж бодоод шөнө болохыг анан хүлээжээ. Буддагийн өмссөн болгоныг сөөм ч газар үлдээлгүй нэгд нэгэнгүй самнасан хулгайчийн гайхаш барагдан  “...очироо хаана...” гэдэг тарнийг тоогоо алдтал тоолж байхуйд Мадраст иржээ. Тэр хулгайч, хулгайч ч гэсэн овоо зүрх байсан юм шүү. Тэр Буддагийн өмнө очоод  “Би таны очирыг авахаар өдий хол замыг туулчихаад олоогүй ч гэсэн хаана нуусныг тань мэдэхээс нааш санаа амрахгүй нь “ гэж хэлсэн юм. “Тийм ээ, би мэднэ. Та маш  сайн хайсан. Жинхэнэ мэргэжилтний ёсоор. Гэхдээ хүний л ухаанаар эрж байна лээ дээ. Би очироо таны хэзээ ч хайхгүй тийм газар нуусан. Хаана гээч? Таны халаасанд ...” гэж гэрэл цацраан хэлчихээд яах ийхийн завдалгүй хүнэн урсгал дунд шингэн алга болсон Буддагийн араас ам ангайн ширтэж зогссон хулгайч гараа явуулан халаасаа тэмтэрч очирыг гаргаж ирэв. Тэр очирыг олж, Бурханыг алдсандаа үнэн голоосоо гашуудах агшинд гэмтэн үхэж, гэгээнтэн сэржээ. Түүнийг сэрэх хүртэл бид хармааны хулгайчид байх болно.


Comments

Popular posts from this blog

Монголын ардуудын зүйрлэж хэлсэн цэцэн үгсээс

Монгол ардын зүйр цэцэн үг цуглуулах гэсэн юмаа бүгдээрээ мэдэх үгээ нэмж туслаарай !!!! Нээх элбэг байдаггүйг цуглуулж байсан юм. Гэхдээ утга нь гүн болохоор бүгд л их сайхан.  Яриан дундуураа донжийг нь олоод хэлж байгаа  хүн их сайхан санагддаг. Би ч яах уу "ш дээ, шүү" гээсээ салах биш ХэХэ Итгэлийг олоход үнэн хэрэгтэй Эндүүг халахад шударга хэрэгтэй. Энэ бие хэврэг Эрхэм нэр мөнх. Ажилч хүний алдар мөнх Ардын сургаал аргагүй сайхаан Ачит эхийн гавьяа мөнх.  Төрхмөө голсон хүүхэн муу Төрлөө голсон хөвгүүн муу. Хийгээгүй байж хөөрөх муу Хийсэн гэж бардамнах муу. Хурц хутга гарт халтай Худал үг өөрт халтай. Танилтай бол талын чинээ Танилгүй бол алгын чинээ Зуун төгрөгтэй явснаас Зуун найзтай яв Харь газарт битгий нэрэлх Халуун зуураа битгий эрэлх өглөггүй бол баяжих хэрэг юу байна өргөлгүй бол насжих хэрэг юу байна

Санаж явахад илүүдэхгүй үгс

Энд тэдээс дуусан сайхан агуулгатай өвөрмөгц хэллэгтэй  сэтгэлд хүрсэн  ишлэлүүд байгаа юм аа. Бөөнд нь оруучихая. Бодож байснаас арай л их бичвэртэй болоод байх шиг байна. ЮУ ХЭЛЖ БАЙГААГААС НЬ ИЛҮҮТЭЙ ЯАЖ ХЭЛЖ БАЙГАА НЬ ЧУХАЛ Ш ДЭЭ   ************************************************************** Сэтгэл байвал усан дээр ч гал асаана Сэтгэл дутвал тосон дээрч гал асахгүй  ***************************************************************** Түүхэндээ төв халхуудын сор сор хүмүүсийг хамгийн их устгаж байсан нь тодорхой ба йж байгаа царайнаас нь харахад л... *************************************************************** Үг бол амьтай бас сүнстэй. Тэр хэрээрээ бидний хувь заяаг хөтлөж, хөглөж байдгийг сануулах гэсэн юм аа.  Монголчууд бид чинь эртнээс агуу их билэгдлийн философтой амьдарч, түүгээрээ оршин тогтнож ирсэн ард түмэнсэн дээ уг нь  Амны билгээс ашдын билэг үүснэ гэж байгаа юм ш дээ. ***************************************************************** Харилцаа

Бусдыг бүү яарч дүгнэ

Би бүүр тийм улаан цагаандаа гарсан амьтан биш ээ. Шулуухан хэлвэл Дэггэй айлын журамтай хүүхэд. Тийм боловч ойрд нэг хүнд нилээн арай буруу мэдрэмж төрүүлээд байх шиг байна л даа.     Нээх олон таараад байхгүй хүнд бол хичээж байгаад сайхан сэтгэгдэл төрүүлээд л салвал уг нь их зүгээр юм шиг. Гэтэл би өөр хүнд эх загвар болох надаас тэс хөндлөн хүний дүрээр санаанд нь үлдсэн байж болохоор юм. Дараа тэр хүнээс нэг хүн Толио гэж ямархуу хүн бэ? гэвэл тэр хүн юу хэлэх нь тодорхой надаас бүүр өөр юм хэлж таараа. Ингээд л бас нэг буруугаар ойлгогч нэмэгдэнэ. Магадгүй би тэр хүнтэй сайн найз болж болох ч хүн байх байсан юм билүү.      Сэтгэл хөөрчихсөн ам халчихсан үед таарсан хүн бол их яриа гэх, ууртай явж байхад таарвал ааш муутай гэх, гомдчихсон шанатарчихсан үед таарвал унхиагүй дуугүй эсвэл их зантай гэх....    Дарга ч байлаа цэрэг ч байлаа хүн л бол хүн шүү дээ. Тэр хүн баярлачихсан гуньчихсан хөөрчихсөн гутарчихсан яг л бидэн шиг явж л байгаа. Тиймээс хэнбэ гуай нь ч байлаа гэс